Toinen viikko, osa 1

Hyvästi Jungle Beach (JB)

Jättäessämme jäähyväisiä JB'ssä, isäntämme George kertoi, meidän olevan neljännet suomalaiset vieraat JB:ssä. Hän kertoi mairittelevasti "Te suomalaiset olette hauskaa porukkaa. Muistan kerran, kun täällä oli yhtä aikaa suomalainen ja puolalainen pariskunta ja suomalainen oli tokaissut puolalaisille "I must finish to polish my english".
Se oli hyvin hauskasti sanottu, ja me nauroimme niin...
Olisiko niin, että me suomalaiset olemme kalpeita ja hiljaisia vain kotimaassa ja auringon lämpö vapauttaa mielemme ja kielemme, kun pakenemme pohjoisen kaamosta?

Bussilla El Nidoon
Bussimatka kohti El Nido'n kaupunkia kesti JB'n kohdalta pitkin North Road'ia noin 4.5 tuntia tilavassa ja ilmastoidussa bussissa. Niinpä hintakin oli 50 % kalliinpi kuin normi-bussissa. Matka ei tarjonnut mitään erikoista, niinpä useat matkalaiset nukkuivat. Ne jotka olivat hereillä näkivät mm. alla olevan myynti-ilmoituksen.

Suomessa lähes vastaavaa myytäisiin mainoslauseella "Remontoijan unelma".

El Nido
Majapaikkamme on Eli Nido Viewdeck Cottages, mäen vai pitäisikö sanoa vuoren harjanteella. Katutasosta kavuttavaa oli riittävästi, onneksi henkilökunta hoiti matkalaukkumme ylös mökkiimme. Mutta silti, kyllä eläkeläistä pisti puhalluttamaan. Hyväähän se toki tekee.

Ensimmäinen tehtävämme täällä oli  hankkia laivaliput seuraavaan kohteesemme Coron'in saarelle. Yhteyksiä päivittäin on 2, klo 6.00 ja 8.20.  Tuo myöhäisempi yhteys tuntui paremmalta ja marssimme laivayhtiön toimistoon eilen vielä valoisaan aikaan. Ovi oli tiukasti kiinni ja tiskin seinässä oli lappu, joka yksinkertaisesti totesi "Closed". Kuvittelimme olevamme vain myöhässä, olihan lauantai ilta. Nyt sunnuntaina heti aamusta uusi yritys ja tilanne edelleen sama "Closed". Myöhemmin pääkadun matkatoimistosta meille kerrottiin, ettei tuo myöhäisempi laiva ole liikenteessä ja laiva on ollut remontissa jo runsaan kuukauden.
Onneksi kilpailijan toimisto sijaitsi samalla kadulla, sinne siis takaisin.  Toimiston edessä oli tietysti pitkä jono ja lappu ikkunassa "11.2. Full". Me olimme metsästämässä lippuja kahden päivän päähän (12.2.), myös tuo laiva oli täynnä.  Virkailija kertoi, että yrittävät saada toisen laivan 12.2.. Nimet vaan jonotuslistalle. Olemme listalla numeroilla 43 ja 44, joten jos saavat toisen laivan, olemme mukana. Tieto tulee huomenna iltapäivällä, olemme silloin tosin saari-hyppelyllä. Joten, saas näkee.
Seuraava lentoyhteys paikalliselta kentältä Coron'iin olisi 15.2....
Tämän päivän ohjelmaa ei tarvinnut paljon miettiä, olemme kartoittaneet netistä kaikki vaihtoehdot jatkaa matkaa. Ainoastaa paluu Puerto Princesa'an (6h bussissa) ja lento Cebu'n kautta Coron'iin (n. 400€ 2:lta) veisi meidät varmasti ajoissa perille.
Huomenna on mielenkiintoinen päivä.

Nyt illalla koukkasimme vielä laivayhtiön toimiston kautta ennen illallista (Tambok's Restaurant, 5.4 km nykyisestä sijainnistamme. (Hyvä ruoka ja Nederburg'in viini). Juttelimme kahden repparin kanssa, jotka vietettyään täällä jo 2 ylimääräistä päivää, saivat juuri lippunsa. He kertoivat myös, että liput on lunastettava viimeistään klo 17, jonka jälkeen jonotuslistalla olevat menettävät oikeutensa lippuun seuraavana päivänä.
Kulkeeko tuo ylimääräinen laiva, sitä emme vielä tiedä.
Matkatoimisto ei voinut taata, että risteilykatamariini olisi ajoissa takaisin saarikierroksen jälkeen. Virkailija ymmärsi tilanteen ja palautti rahamme.
Olimme samaa mieltä tilanteen vahingollisuudesta paikalliselle turismille ja turisteille (myös tietysti meille), lupasin tehdä reklamaation laivayhtiölle. Reklamaatio on nyt tehty ja kerroin omakohtaisen näkemykseni tilanteesta. Totesin myös sen, että laivayhtiö(t) ovat osa turismibisnestä. Jos yksi osa ei toimi, ei muillakaan voi mennä hyvin.

Eli Nido'n katunäkymä, edessä näkyvät vihreä ja sininen kulkuneuvo ovat yleisin tapa liikkua vähän pidempiä matkoja. Kaupunkia reunustaa yhdeltä sivulta kuvassa taustalla oikealla näkyvä kallio, arviolta yli 100m korkea. Kallio näkyy myös ensimmäisessä El Nido'n kuvassa.

Tänään 11.2. hyvissä ajoissa ennen määräaikaa, pistäydyimme jälleen toimistolla ja lyhyen jonotuksen jälkeen saimme liput. Olimmehan jonotuslistalla ja homma oli selvä.
Huomenna herätys klo 4, tricycklo'lla satamaan ennen porttien sulkemista (klo 5). Speedboat (?) lähtee kohti Coron'ia tasan klo 6. Lipun hinta kahdelta 3500 pesetaa.
Tästä jonotus- ja varaussysteemistä kukaan ei oikein tunnu tietävän mitään varmaa. Eivät edes matkatoimistot tiedä, onko liikenteessä 1 vai 2 laivaa.
Olimme backup'ina käyneet uudelleen kirjautumassa myös keskiviikon (13.2.) jonotuslistalle. Se optio jää nyt käyttämättä.
Odotamme toiveikkaina huomista aamua.

Nyt loppuu marinat ja jollei loman loppuosa mene kuin Strömsö'ssä, loppuu myös tarinat.
Tämä on lupaus;-)

Jatketaan puolalaisteemalla:
Kuvassa puolaisryhmä kastelee huosunsa siirtyessään risteilyalukseen.
 - Todetaan naureskellen Hyvää päivää -lehdelle.
Tuo jälkimmäinen kommenttihan ei tietenkään voi pitää paikkansa, koska moista aviisia ei ole olemassa ja toisaalta ketäpä puolalaisten housujen kastuminen Suomessa kiinnostaisi. Ja edelleen toisaalta, mistäpä tuon tietää...

PS. Luovuus on kovalla koetuksella (=tekniset syyt) tätä tekstin loppuosaa työstäessäni. Tägätessäni kursorin johonkin kohtaan, näppäimistö pomsahtaa  tekstin päälle. En tiedä loppujen lopuksi, olenko copy-paste- vai tekstimoodissa. Kirjoita siinä sitten tai lisää kuvia. Ehkä en vaan osaa.
Seuraa siis mahdollisesti osa 2.