Ensimmäinen viikko

FlyDubai, vielä on opeteltavaa
Helsingistä Dubain kautta Manilaan oli jo lähdössä 4h 35min myöhässä. Viimeiset 2 tuntia istuimme koneessa tietoisina siitä kuinka tärkeä jäänesto on koneen turvallisuudelle. Kukaan vaan Flydubai:n henkilökunnasta ei ollut huomannut tilata ajoissa jäänestoa lentokoneen lähtöajaksi, joka viivästysten vuoksi tulisi tapahtumaan kentän viimeisen aikataulun mukaisen lähdön jälkeen.


Missasimme siis jatkolennon Dubai'sta ja saimme paikat iltalennolle. Lento saapuisi Manilaan seuraavana aamuna. Saimme siis kaksi yölentoa yhden hinnalla.
Näin ollen meiltä jäi käyttämättä myös ensimmäisen yön majoitus.
Eikä ollut itsestään selvää, että aamu-7:n aikaan saimme huoneemme.
Check-in aikahan alkaisi vasta klo 14.00!!!
Majoituimme vastapäätä lentokenttää Condo'ssa**, jossa respan tehtäviä hoitaa ala-aulan vartija.
Päivä meni nukkuessa ja suunnittelemamme 'Päivä Manilassa' jäi väliin.
Seuraavana aamuna nousimme koneeseen Clarck'in* kentältä suuntana Palawan'in saari.


Filippiinit
Manilalainen kaupunkiopas Caldros Celdran on luonnehtinut Filippiinejä seuraavasti "350 vuotta katolilaista luostarilaitosta ja 50 vuotta Hollywoodia. Niistä on meidän identiteettimme tehty."


Historia näkyy monessa seikassa, ihmisten nimet ovat peruja espanjalaisilta ja myöskin katolilaisuus. Amerikkalaisuutta ja kaikkea siihen liittyvää ihaillaan. Pikaruokaa on tarjolla joka nurkalla. Meillä oli vaikeuksia löytää tavallista ruokapaikkaa yöpymispaikkamme lähettyviltä. Jouduimme tyytymään korealaiseen pikaruokaan. Valitsimme sen pehmustettjen penkkien vuoksi;-)

Kohti etelää
Nukuimme siis Manilan ohi ja seuraavaan kohteeseen Palawan'in saarelle Puerto Princesa'an siirryimme Air Asia'n siivin.
Lentoja on myös Manilasta, mutta lentoja varatessani kuvittelin 112km'n päässä sijaitsevan  Clarck'n olevan kotimaan lentojen kenttä, enkä huomannut tarkistaa kentän sijaintia. Lentojen hinnat vaihtelevat täällä hintahaarukassa noin 50€ ja siitä ylöspäin per hlö. Kotimaan lennoilla peritään lisäksi noin 2.5€'n lentokenttämaksu per hlö.

Puerto Princesa, Palawan'in saarella
Puerto Princesa on vilkas pieni kaupunki, joka elää entistä enemmän myös turismista. Kaupunki sinällään ei tarjoa kummoista nähtävää, mutta kaupunkilaisten elämän seuraaminen aina uudessa ja erilaisessa ympäristössä on mielenkiintoista.
Tärkein nähtävyys 'Underground River' (sama suomeksi), sijaitsee  runsaan puolen tunnin automatkan päässä kaupungista. Jätimme sen väliin ristiriitaisten arvioiden ja aikatauluongelmien vuoksi. Jokin lähde kuvailee nähtävyyttä ruuhkaiseksi turistirysäksi ja taksikuskimme kertoi sen olevan yksi maailman seitsemästä luonnonihmeestä.
Toisaalta, molemmathan voivat hyvin pitää paikkaansa.


Siirryimme seuraavaan kohteeseen kohti pohjoista
Juttelimme kuljettajamme kanssa matkan aikana mm. autojen hinnoista Filippiineillä.
Hänen vuokraamassa auto oli keskikokoinen Toyota***, josta hän maksoi 1500**** peson päivävuokran. Etumaksuna matkasta maksoimme 12l annoksen polttoainetta (700 pesoa). Kun kuljetuksesta sovittu tinkimätön hinta oli 2500 pesoa, ei palkaksi noin 3h:n työstä tule kummoista summaa, vain noin 5€. Tosin loppupäivän ajot hän saa puhtaana käteen, kun pakolliset kulut on jo kuitattu.


Jungle Beachin Resort, osoitteessa 'km73 North Road'. 




Tämä pieni 4 mökkiä käsittävä lomakylä ei nimestään huolimatta ollut viidakossa, vaan sijaitsi noin 100m päätiestä. Sinällään paikka oli mukava, vaikka uimaan ei korallien vuoksi ollut asiaa ilman tossuja. Paikka kyllä tarjosi kaikki välineet snorklaukseen ja myöskin tossuja oli joka jalkaan.
Meidän lisäksemme 2 ensimmäistä päivää paikkaa miehittivät tšekkiläinen pari, itävaltalainen biologi (vietti illat viidakossa  kuvaamassa matelijoita) ja saksalainen baijerilaisen näköinen mies,  jolla oli bisnekset mielessä. Pari suomalaistakin taisi kuulua joukkoon
Sveitsiläissyntyinen isäntämme ja hänen Filippiinläinen rouvansa pitivät meistä hyvää huolta. Molemmat omasivat myös hyvät huumorin lahjat, joten puolin ja toisin saimme harrastaa kevyttä kenttähuumoria.


Tärkein saavutettavissa oleva nähtävyys oli Binduyan Falls, jonne edestakaista kävelymatkaa tuli noin 5.5km. Ehkäpä mieltämme lämmitti kuitenkin enemmän paikallisten kylän naisten ylläpitämä opastettu retki putouksille. Opastuksesta maksoimme 400 Pesoa oppaalle ja lisäksi  jokainen mukanaolija  maksoi 50 Peson summan "siltamaksua".  Jonkinlainen kollektiivinen jako suoritettiin sitten naisten kesken. Vieraita ei kuitenkaan ollut ihan vaivaksi asti, sillä edellisten 3'n päivän aikana kävijöitä oli ollut 2 kunakin päivänä.
Putous oli näin kuivana kautena suhteellisen vaatimaton, joten kuva on otettu jo 500 m ennen Putousta. Tämä näyttää jo viidakolta!
(PS. Tottakai kuvia on olemassa myös putouksesta;-))

* Clarck'issa oli vuoteen 1991 asti suuri USA:n lentotukikohta Filippiineillä
** Condominium vastaa suurinpiirtein suomalaista As. Oy'tä
*** Toyotan hinta vastaa 15.000 euroa
**** Peson kurssi on noin 60 pesoa  1€' a kohti.


Juustorenkaita makean nälkään, 30g'n annosta kohti 5g sokeria. Filippiiniläset ovat makean ystäviä.
                                                                           ________

Teema ja värit olisi pitänyt määritellä jo ennen aloittamista, siitä syystä ilme on vähän kalpea. 🌲 Näin taisi olla matkankin alku, joten sehän oikeastaan sopii yleiskuvaan.


Kommentit

  1. Taitaa olla vähemmän lunta kuin täällä. Pitkästä aikaa kunnon talvi; lunta jo n.70cm. Lämpö onneksi siedettävä 0. Mukavaa reissun jatkoa Näppälän kartanosta

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Toinen viikko, osa 1