Viikko 2, osa 2

In case we have 2 boats...

Kuvassa merimiehet tiivistävät oviaukkoa "serlalla"

"In case we have 2 boats..." kävi siis toteen ja olimme sangen helpottuneita.  Muutaman jonotuksen ja tarkastuksen jälkeen istuimme mukavasti Montenegro-yhtiön pikaveneessä. Englanninkielinen sana 'speedboat' kuvaa oikeastaan paremmin tuota laivaa. Matka Busuanga'n saarelle Coron'in kaupunkiin kesti vähän ilmoitettua pidempään, noin 4h 45min.

Coron, Busuanga'n saari
Otimme kolmipyörän satamasta allemme ja suuntasimme kohti Princess of Coron'ia. Tälläkin hotellilla on ulkomaalais-filippiiniläinen omistajapariskunta. Erik Hausmann on kotoisin Itävallasta ja oli jo köpöttelevä ukkeli. Muutamaa vuosikertaa nuorempi rouvansa kertoi viettäneensä 35 vuotta Itävallassa ja hoiteli pomon hommia ystävällisellä auktoriteetillä.

Hotelli sijaitsee mukavassa puutarhamaisessa miljöössä, mutta huoneen sisätilat kaipaisivat pientä kohennusta.
Kaikki on kuitenkin lähellä, keskustan palvelut ovat noin 1/2:n kilometrin päässä.
Täkäläiset juovat enimmäkseen kahvia, mutta silti olimme yllättyneitä aamiaisella. Valmiiksi katettu vihreä teepussukka odotti pöydällä ja pyytäessämme mustaa teetä, sanottiin "Sorry, we don't have". Seuraavana aamuna aamiaista etukäteen tilatessamme, pyysimme aamiaisen kanssa mustaa teetä. Vastaus ei yllättänyt, mutta heillä olisi kyllä ruskeaa teetä. Otimme sitä kokeeksi ja saimme mustaa Lipton-teetä. Näin ovat käsitteet erilaisia.

Vihdoinkin saarihyppely toteutuu
Täällä Coron'issa pääsimme vihdoin "saarihyppelylle". JB'n George oli suositellut meitä ottamaan Eli Nidossa yksityisen veneen ja lähtemään merelle jo klo 7, onneksi emme niin tehneet, koska aamun sade loppui vasta 9:n jälkeen ja meillä lisäksi oli paatissa mukava porukka. Tietysti kaikki muutkin olivat sitten liikenteessä samaan aikaan ja välillä oli ruuhkaista.
Kulkupelimme oli tyyppiä "trimariini" ja tulimme mainiosti toimeen koko seurakunnan (15h) kanssa. Kanssamme lumista Pohjolaa edusti yksi norski, joka kertoi käyneensä myös Turussa rakentamassa jotain risteilijää. Myös korealaisten kanssa löytyi mielenkiintoinen puheenaihe, suomalainen kota, se modernimpi versio.

Coron'in ravintolat
Ilastimme täällä 2 kertaa samassa Brujita-ravintolassa. Edullista ja hyvää kasvispainotteista ruokaa. Liharuuissakin oli kasvikset pääosassa. Perussetti 2 kanaruokaa ja 2 olutta, noin 700 pesetaa.
Ehkäpä kuvaavaa Coron'iin ravintolatarjonnalle on se, että asiakasarvioiden mukaan kaupungin paras ravintola on pizzeria Altrove. Erittäin hyviä pizzoja kekevätkin Napolin tyyliin.

Kohti Camiguin saarta
Lensimme eilen Busuanga'n saarelta Cebu'n kaupunkiin. Cebu'ssa meillä on vain tekninen yöpyminen ennen seuraavan aamupäivän lentoa Camiguin saarelle.
Aamulla odotti kuitenkin yllätys, boxissa oli maili lentoyhtiöltä, vain 17 tuntia ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa Cebu'sta! Viestissä kerrottiin, että paluulentomme Camiguin'sta siirtyy 2 vrk!  Tuo ei tulisi mahtumaan suunnitelmiimme.
Avasin tuon viestin herättyäni aamulla vähän yli kello 6 ja totesin "Rouvaseni, meillä on ongelma"! (Muistanette "Houston, we have a problem!")

Kuva taksijonosta jo noin 1/2h jonotuksen kohdalla, ennenkuin huomasimme oikealla  olevan kyltin. Seniorikansalaisten ohituskaista! Jonon päässä oli konttolleri joka yhdisti jonossa olevat asiakkaat ja jonossa tulevat taxit. Y-k-s-i auto kerrallaan!
Ilman varmuutta 20. pv:n paluulennosta, emme uskalla matkustaa Camiguin saarelle. Saarelle on lentoja vain 2 päivässä ja koneet ovat pieniä ATR'iä tai vastaavia. On siis toimittava ennenkuin muut heräävät. Aikaa törsääntyi melkein tunnin verran ennen kuin totesimme, etteivät Philippines Airlines'in sivut toimi kunnolla millään mukanamme olevalla Android-laitteella, eikä mikään kikka-3 auttanut. Olin rekisteröitynyt jo Indonesian kiertuemme aikana indonesialaiselle Traveloka -sivustolle, vaikka käyttäjien arviot yrityksestä olivat kammottavan huonot ts. 1-2/5! Tämän sivuston kanssa meillä itsellämme ei kuitenkaan ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Yhdestä lentojen peruutuksestakin saimme rahamme takaisin ehtojen mukaisesti.

Traveloka ei pettänyt nytkään, varaus sujui nopeasti ja ongelmitta. Emme tosin saaneet enää halvimpia lippuja, ne olivat loppuun myydyt tuon sählingin aikana.

Camiguin

Camiguin saari sijaitsee Mindanaon pohjoispuolella, eivätkä suuret turistijoukot ole tätä vielä löytäneet. Tällä kertaa emme ole majoittuneet rannan tuntumaan vaan noin 2 km:n päähän vuorille päin. Saarella on eniten tulivuorten kraatereita per km2 koko maailmassa ja tämä on suhteellisen pieni saari.

Seniorikansalaiset rules!
Jo saapuessamme Filippiineille, saimme tuntuman paikalliseen seniorikansalaisia suosivaan käytäntöön. Meille on usein lentokentillä ja taksijonoissa ohituskaista. Joskus tuosta etuoikeudesta paikalla oleva virkailija huomauttaa, mutta nopeasti oppii itsekkin  hakemaan silmillään kylttiä, jossa on neljä symbolia.
Luokittelemme itsemme kuuluvaksi tuohon neljänteen. (Kepit jätämme palatessamme kylläkin Manilan kentälle sateenvarjotelineeseen;-))

PS. Joskus mustaa teetä voi saada myös yksinkertaisesti tilaamalla Liptonin keltaista.

1. Hei, yritin jonkin aikaa sitten kysyä selvisittekö kastumatta laivaan, mutta ei tainnut kysely toimia. Oikein hyvää seniorimatkan jatkoa, Aarne